Sunday, January 9, 2011

Sesi Penerangan Kalendar Akademik Baru 2011

Perubahan kalendar akademik IPTA untuk sesi 2011/2012 menjadi topik perbualan hangat nasional apabila mendapat liputan meluas media pada awal Januari ini. Akhbar The Star melaporkan kekeliruan yang berlaku dalam kalangan mahasiswa kerana masih ramai yang tidak mendapat gambaran sebenar.

Oleh yang demikian, Jemaah YDP MPP mengambil langkah proaktif untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak KPT sendiri. Timbalan Pengerusi Jemaah YDP MPP, Sdr Zaki menghantar emel kepada pihak KPT dan akhirnya satu pertemuan susulan telah dirancang pada Jumaat 7 Januari 2011 bertempat di hotel Pan Pacific KLIA

Antara input untuk perkongsian bersama:

> Pihak KPT mengambil langkah ini sebagai permulaan fasa ke-2 Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) untuk menjadikan Malaysia hab pendidikan antarabangsa

> Perubahan ini telah dibincangkan dan dikaji sejak setahun yang lepas. Beberapa siri mesyuarat telah diadakan yang melibatkan Naib Canselor IPTA serta beberapa agensi kerajaan seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA).

> Untuk mengisi kekosongan cuti tersebut, satu kerjasama yang melibatkan kolej komuniti seluruh negara dirancang. Para mahasiswa boleh mengambil kursus pendek dalam pelbagai bidang di kolej komuniti dengan sedikit bayaran.

Maklumat lengkap daripada pertemuan ini seterusnya akan diterangkan kepada mahasiswa di universiti masing-masing melalui MPP.

0 comments:

Post a Comment