Sunday, January 9, 2011

Mesyuarat Jemaah YDP MPP Bil. 5/2010

Mesyuarat edisi ke-5 untuk Jemaah YDP MPP kali ini diadakan di UTM Skudai, Johor.

Tarikh:   19 Disember 2010
Tempat: Dewan Senat, Bangunan Sultan Ibrahim, UTM
Masa:    8.00 pagi - 2.00 petang

Kehadiran: YDP MPP USM, UTM, UKM, UPSI, UUM, UniSZA, UMS, UNIMAS, UIAM, USIM,
                  UMK,UMP

Agenda:
1. Alu-aluan Pengerusi

2. Pengesahan Minit Mesyuarat Bil. 4/2010

3. Hal-hal Berbangkit

1) Pembentukan Parlimen Mahasiswa Malaysia
Cadangan dan perkara berkaitan Parlimen Mahasiswa ini turut dibincangkan seperti fungsi Parlimen Mahasiswa, keahlian dan sebagainya. Kertas cadangan dihantar kepada YAB Menteri KPT pada awal Januari 2011.

2) Perkara Tertangguh Untuk Dilaksanakan Pada Sesi Hadapan
Dalam mesyuarat kali ini, terdapat 4 perkara yang dibincangkan untuk dilaksanakan pada tahun hadapan. Antaranya ialah tugasan Jemaah YDP perlu didokumentasikan untuk menjadi rujukan Jemaah YDP akan datang. Beberapa kelemahan MPPK juga turut dibincangkan untuk penambahbaikan seperti peranan, masa, dan tarikh MPPK dijalankan.

Konvensyen MPP juga turut disentuh kali ini. Jemaah berpendapat agar Konvensyen MPP seharusnya menjadi platform untuk membincangkan perkara yang lebih relevan dengan mahasiswa. Hal seterusnya ialah Kursus Pengurusan Organisasi (KPO) yang perlu diperhalusi objektif serta perlaksanaannya.

3) Penyerahan Tugas Jemaah YDP
Mesyuarat bersetuju agar satu sesi penyerahan tugas Jemaah YDP dilaksanakan pada sesi akan datang.

4) Isu Pengambilan Sesi Pelajar Baru 2011
Sidang berbincang tentang kesan-kesan negatif yang akan timbul akibat cuti yang terlalu lama sehingga September 2011. Satu perjumpaan dengan pihak KPT dicadangkan bagi mengatasi isu ini.

5) Pilihanraya Kampus (PRK)
Tarikh Pilihanraya Kampus yang masih tidak diketahui menjadi persoalan bagi Jemaah YDP. Sidang bersetuju untuk memohon kepada pihak KPT agar PRK diadakan pada awal Februari 2011.

6) Peranan MPP Dalam Dasar Kerajaan
Suara mahasiswa jarang sekali kedengaran untuk menyentuh dasar-dasar kerajaan. Oleh sebab itu, sidang kali ini memutuskan agar setiap universiti harus memainkan peranan menulis artikel kepada pihak media sebagai saluran suara mahasiswa. Setiap IPTA telah mengambil peranan untuk memantau dasar kerajaan iaitu National Key Economic Area (NKEA).

7) Pandangan MPP Terhadap Kenaikan Harga Barang
Harga barang sememangya topik hangat dalam kalangan masyarakat sebagai contoh kenaikan harga gula sebanyak dua kali. Sidang mengambil keputusan untuk mendapatkan respon daripada Datuk Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

4. Hal-hal Lain

Dalam sesi mesyuarat kali ini, ahli Jemaah YDP MPP diperingatkan agar menambah keterlibatan dalam isu semasa negara dan menyatakan pendirian masing-masing. Dokumentasi isu sepanjang 2010 juga harus dilakukan sebagai rujukan.

Selain itu, sidang dimaklumkan tentang permasalahan di Sabah dan Sarawak yang perlu diambil perhatian serius seperti kekurangan bekalan air bersih. YDP MPP UniSZA, UNIMAS, dan Pemangku YDP UMS akan mengambil inisiatif untuk menghantar memorandum kepada Perdana Menteri untuk menjelaskan situasi di Kampung Salak, Sarawak dan Sabah.

Mesyuarat seterusnya akan bersidang kembali di UNIMAS.

5. Penutup

0 comments:

Post a Comment