Sunday, August 29, 2010

Mesyuarat Jemaah YDP MPP Bil. 3/2010

Buat kali ke-3 Jemaah YDP MPP SeMalaysia bermesyuarat untuk membincangkan hal ehwal mahasiswa tanah air dan isu semasa yang sedang berlaku. Kali ini, isu mahasiswa berpolitik manjadi tumpuan memandangkan mesyuarat ini berlangsung serentak dengan Konvensyen MPP IPTA di tempat yang sama.

Berikut merupakan data ringkas mesyuarat:


Tarikh: 7 Ogos 2010
Tempat: Bilik VIP, ESSET, Bangi
Masa: 8.30 - 10.30 malam

Kehadiran: Semua YDP MPP kecuali YDP UUM, UniMAP dan UTeM
Turut hadir: Bendahari MPP UTeM dan Timbalan Setiausaha MPP UMP


Agenda:
1. Ucapan Aluan Pengerusi Mesyuarat

2. Bacaan Minit Mesyuarat Bil. 2/2010 Oleh Setiausaha Agung

Tiada sebarang pembetulan dilakukan untuk minit yang lepas.

3. Maklumbalas Minit Mesyuarat

1) Pembuangan Bayi Dalam Kalangan Mahasiswa
Program Islamisasi Hiburan Tanah Air yang akan dilaksanakan oleh MPP UniSZA telah diluluskan dan akan dilaksanakan pada 3 Oktober 2010. Peserta dianggarkan 200 orang dan YDP UniSZA turut meminta bantuan MPP UMT untuk penginapan peserta.

2) Data YDP-YDP MPP
Data semua YDP MPP dikumpulkan oleh Setiausaha Agung. Unit Publisiti Jemaah pula bertanggungjawab mengumpulkan gambar, nama, no telefon dan emel Jemaah YDP.

3) Majlis Berbuka Puasa Bersama PM
Majlis yang dijadualkan pada 19 Ogos 2010 tiada perubahan dan akan berjalan seperti biasa.

4) Penyerahan Wang Kutipan Derma Untuk Palestin
Mesyuarat bersetuju kutipan akan diserahkan kepada PM semasa majlis berbuka puasa. NGO yang akan menerima sumbangan adalah Aman Malaysia. Kutipan tersebut adalah gabungan daripada USM, UPSI, UMS, USIM, UTM, UTHM, UMK, UniSZA, UNIMAS, UMP.

4. Isu Mahasiswa Dan Politik
Pada mesyuarat kali ini, sidang dijelaskan bahawa penglibatan mahasiswa di dalam politik yang dimaksudkan oleh YB Dato' Saifuddin ialah mahasiswa dibenarkan untuk menjadi ahli parti politik. Perkara ini masih perlukan perbahasan dan kajian terperinci sekiranya ia benar-benar ingin dilaksanakan. Pun begitu, realitinya di kampus, pengaruh parti politik sedikit sebanyak masuk melalui program masyarakat yang dijalankan.


Jemaah YDP kali ini juga bersepakat bahawa mahasiswa seharusnya dibenarkan untuk menghadiri ceramah politik untuk maklumat dan kesedaran berkenaan isu politik semasa. Mahasiswa juga sepatutnya dibenarkan membuat pilihan untuk berparti tetapi harus diingat juga bahawa kebebasan itu perlu disertai dengan kematangan membuat keputusan.

1) Resolusi Mahasiswa Berpolitik
Semasa Konvensyen MPP berlangsung, satu kajian ringkas telah dibuat untuk mengetahui pendirian MPP yang hadir. Daripada sejumlah 335 orang mahasiswa terlibat, 191 orang bersetuju, 128 tidak bersetuju, dan 16 orang lagi kurang pasti.


2) Pegangan YDP SeMalaysia
Daripada 17 orang yang hadir, 4 menyatakan tidak setuju manakala 13 orang lagi bersetuju agar mahasiswa dibenarkan terlibat menjadi ahli parti politik. Akan tetapi, kajian dan perbincangan dengan semua pihak yang terlibat hendaklah diadakan lebih lanjut.


5. Hal-hal Berbangkit
Mesyuarat seterusnya akan diadakan di UMS pada 25 September 2010.

6. Mesyuarat Ditangguhkan

0 comments:

Post a Comment