Monday, July 12, 2010

Pemansuhan PMR dan UPSR

Pandangan guru dan ibu bapa akan dikaji terlebih dulu sebelum peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.

Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata ini kerana pengambilan pelajar tingkatan empat ke MRSM sebelum ini membabitkan ujian khas manakala pengambilan bagi pelajar tingkatan satu juga akan menggunakan kaedah sama mulai tahun depan.

Cadangan kerajaan memansuhkan UPSR dan PMR yang hangat diperkatakan baru-baru ini mendapat liputan meluas akhbar tempatan. Cadangan yang di buat oleh Menteri Pelajaran Malaysia ini bertujuan untuk mengubah sistem pendidikan di Malaysia yang berorientasikan peperiksaan. Jika dilihat sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan ini telah memberikan impak yang besar pada masyarakat diantaranya ialah ibu bapa, guru, dan para pelajar sendiri hanya mementingkan keputusan peperiksaan tanpa mengambil kira kepentingan ilmu yang dipelajari.

UPSR dan PMR yang telah sekian lama menjadi kayu pengukur untuk menentukan aliran pelajar semasa hendak menaiki sekolah menegah dan dalam sekolah menegah telah sebati dengan masyarakat Malaysia. Justeru, untuk melakukan perubahan ini bukan mudah diterima oleh masyarakat dan sudah pasti mendapat tentangan daripada pelbagai pihak. Namun begitu, ada jugak pihak yang menyokong tindakan ini kerana mengurangkan beban pelajar dan guru.

Sebagai YDP MPP UPSI wakil kepada siswa/I UPSI berpendapat bahawa keseimbangan modal insan Negara tidak dapat dilakukan secara holistik sekiranya sistem berorientasikan peperiksaan ini terus kekal di Malaysia. Tetapi pemansuhan peperiksaan UPSR dan PMR tidak boleh dilakukan dengan secara terburu-buru, pihak kerajaan perlu mengkaji dengan teliti kerana mengubah sistem pendidikan bermakna mengubah generasi Malaysia.

Saya memuji tindakan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang meminta respon daripada masyarakat berkaitan pemansuhan ini. Menurut Ketua Pengarah Pelajaran iaitu Tan Sri Alimuddin Mohd Dom “Pandangan guru dan ibu bapa akan dikaji terlebih dulu sebelum peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan”. Ini menunjukkan bahawa KPM mengkaji perubahan yang ingin dilakukan ini.

Saya juga berpendapat pemansuhan ini boleh dilakukan sekiranya dilaksanakan secara berperingkat iaitu menjadikan murid darjah 1 sebagai perintis. Selain itu autoriti diberikan kepada sekolah untuk menilai tahap pencapaian pelajar, dan kesahan penilaian itu perlu dipantau oleh KPM. Pemansuhan juga boleh dilakukan sekiranya guru telah disediakan dengan cara pengajaran yang baru dengan sistem pendidikan yang baru. Bagi pelajar yang berumur 7 hingga 12 tahun pula perlu menguasai 3M sebelum melangkah masuk ke sekolah menengah untuk mengelakkan pelajar mengalami masalah pada peringkat menegah. Aktiviti pembelajaran juga perlu mengutamakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.

MOHD RAZIK BIN KHALID
YDP MPP UPSI

0 comments:

Post a Comment